Synnytyksestä palautuminen

Fysioterapeutti, OMT Nina Saarikivi kertoo blogikirjoituksessa raskausajan ja synnytyksen jälkeisistä vaivoista ja miten niitä voi hoitaa fysioterapian avulla:

Vastaanotollani olen ilokseni huomannut, että naiset ovat tänä päivänä tietoisia raskauden ja synnytyksen vaikutuksista kehoon ja haluavat huolehtia siitä, että tietävät mitä pitää tehdä, jotta keho palautuisi mahdollisimman hyvin. Vastaanotolleni tulee sekä oireettomia henkilöitä että erilaisista kiputiloista kärsiviä. 

Tyypillisiä oireita raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen:

■     Alaselkäkipu tai selän väsyminen

■     Vaikeus hahmottaa ja hallita keskivartaloa

■     Pakaran alueen kiputilat

■     Alaraajaan säteilevä kipu/puutuminen

■     Häpyliitoksen kivut

■     Häntäluun kivut

■     Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt ja kivut 

■     Vatsan pömpöttäminen

Oireet ovat voineet alkaa jo raskauden aikana tai vasta synnytyksen jälkeen. Muutoksia tapahtuu kehossa raskauden aikana hormonaalisista ja mekaanisista syistä, jotka aiheuttavat erilaisia toiminnallisia haasteita kehossa:

■     Lantion liitosten löystyminen (SI-nivelet, häpyliitos)

■     Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt

■     Vatsalihasten erkauma

■     Ryhtiin liittyvät muutokset

■     Synnytyksessä tapahtuneet vauriot

 

Kehon palautuminen raskauden ja synnytyksen jälkeen

Raskauden aikaansaamat kudosvauriot ja palautuminen synnytyksen jälkeen on yksilöllistä johtuen esim. kudostyypistä. Spontaani palautuminen on nopeinta ensimmäiset 3 kk synnytyksen jälkeen.

Kudostasolla (nivelet, nivelsiteet yms) palautumista tapahtuu jopa 2 vuotta synnytyksen jälkeen, imetyksen keston vaikuttaessa palautumiseen. Oikeanlaisella harjoittelulla voidaan nopeuttaa palautumista. On kuitenkin huomioitava kokonaisuus; uni, ravitsemus ja kokonaiskuormitus täytyy huomioida raskauden jälkeisessä liikunnassa. Jos vauva valvottaa, on turha asettaa painonpudotusta tai kovaa treeniä etusijalle. Riittävä uni ja hyvä ravitsemus on kaiken perusta. Synnytyksestä palauttava harjoittelu on kuitenkin alkuvaiheessa varsin kevyttä, eikä vaadi paljon aikaa.

Lantionpohjan lihakset

Alatiesynnytys johtaa lantionpohjan lihasten hermotuksen heikkenemiseen 80%:lla.

Lantionpohjan lihasten palautuminen synnytyksen jälkeen vie useamman kuukauden ja osalla jää toimintahäiriö ilman aktiivista kuntoutusta.

virtsankarkailu+fysioterapia.jpg

Oireet:

■     Virtsan-, ulosteen tai ilman karkailu

■     Lantionpohjan, alavatsan ja /tai pakaran alueen kivut

■     Paineen tunne lantionpohjassa

■     Yhdyntäkivut

■     Alaselkäkipu

Lihakset eivät aina ole heikot, vaan voivat olla myös jännittyneet ja yliaktiiviset, jolloin harjoittelu ja kuntoutus on erilaista verrattuna heikkoja lihaksia vahvistavaan harjoitteluun. Eri tilanteissa lantionpohjalta vaaditaan erilaista toimintaa, esim. ponnistaessa tai aivastaessa nopeusvoimaa ja vauvaa kantaessa kestävyysvoimaa. Lantionpohjan lihasten harjoittelu koostuu tarpeen mukaan erityyppisistä harjoitteista:

■     Nopeusvoima

■     Kestävyysvoima

■     Maksimivoima

■     Rentouttaminen 

 

Vatsalihasten erkauma

Vatsalihasten erkauma on ollut paljon esillä mediassa viime aikoina ja hyvä niin. Näen vastaanotollani paljon selkäkipuisia keski-ikäisiä naisia, joille on jäänyt vatsalihasten erkauma, kun ei siitä ja sen kuntouttamisesta oltu kovin tietoisia 20 vuotta sitten, kun heidän lapsensa syntyivät. Heikko keskivartalon lihasten tuki voi olla selkäkipujen taustalla myös vuosia lasten syntymisen jälkeen.

 

vatsalihasten%2Berkauma.jpg

Hyvä tietää vatsalihasten erkaumasta:

■     Palautuu synnytyksen jälkeen ensimmäisen 2-3 kuukauden aikana suurimmalla osalla

■     Fysioterapialla ja oikeanlaisella harjoittelulla tähän pystytään vaikuttamaan

■     Raskas vatsalihastreeni liian pian synnytyksen jälkeen voi pahentaa erkaumaa

■     Tärkeintä ei ole erkauman kaventuminen, vaan vatsalihasten kyky tuottaa voimaa ja tukea keskivartaloa pienestä raosta huolimatta

 

Liikunnan aloittaminen synnytyksen jälkeen

Heti synnytyksen jälkeen kannattaa aloittaa täsmäharjoitteista lantionpohjan lihaksille ja syville vatsalihaksille. Harjoitteet ovat alkuun vain kevyitä supistuksia esim. selinmakuulla. Lihakset ovat raskauden ja synnytyksen aikana venyttyneet ja alkuun harjoittelulla pyritään vain palauttamaan lihasten hermotus eli se, että niitä pystyy ylipäätään aktivoimaan. Voimaharjoittelu tulee vasta myöhemmin.

Kävely on hyvää liikuntaa alkuvaiheessa synnytyksen jälkeen.

Neuvolalääkärin jälkitarkastus on yleensä noin 6 viikkoa synnytyksestä. Silloin on tärkeä varmistaa, ettei ole päässyt syntymään gynekologista laskeumaa, sillä tämä vaikuttaa paljon harjoitteluun. Neuvolalääkärit eivät useinkaan tutki vatsalihasten erkaumaa tai lantionpohjan lihasten toimintaa, jonka vuoksi kannattaa hakeutua äitiysfysioterapeutin vastaanotolle.

Kuntosaliharjoittelun voi periaatteessa aloittaa jo melko varhaisessa vaiheessa synnytyksen jälkeen, mutta alkuvaiheessa harjoittelussa on tärkeä välttää liian isoja painoja ja raskaita harjoitteita ja kuntosaliohjelma kannattaakin teettää asiaan perehtyneellä fysioterapeutilla tai personal trainerilla. Juoksua ja hyppyjä kannattaa välttää ainakin 3kk synnytyksestä, usein pidempäänkin.

  

Äitiysfysioterapia palautumisen tukena

Äitiysfysioterapeutti on raskauteen ja synnytykseen ja näistä palautumiseen erikoistunut fysioterapeutti. Äitiysfysioterapiasta saa apua sekä raskauden aikana erilaisiin kiputiloihin ja liikunnan harrastamiseen liittyen, että myös synnytyksen jälkeiseen kuntoutukseen, liikuntaan ja vaivojen hoitoon. 

Fysioterapiassa tehdään ensimmäisellä käynnillä alkututkimus toiminnallisen diagnoosin ja yksilöllisen hoitosuunnitelman laatimiseksi.

 

äitiysfysioterapia+helsinki.jpg

Fysioterapia voi tämän jälkeen sisältää esim.:

■     Manuaalista terapiaa (nivelten mobilisointi, lihas- ja faskiakäsittelyt, kivun hoito)

■     Terapeuttista/kuntouttavaa harjoittelua: Lantionpohjan lihakset, keskivartalon tukilihakset, vatsalihasten progressiivinen harjoittelu erkauman palauttamiseksi, liikekontrollin harjoittelu, yliaktiivisten lihasten rentouttaminen

■     Lantionpohjan lihasten toiminnan mittaamista ja harjoittelua

 

Äitiysfysioterapiaan voi hakeutua kaikissa raskauden vaiheissa ja milloin vaan synnytyksen jälkeen. Koskaan ei ole liian myöhäistä kuntouttaa itseään, vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo pitkä aika ja muut asiat olisivat olleet alkuvaiheessa prioriteettilistalla korkeammalla. 


Nina Saarikivi

Fysioterapeutti, OMT

INTO Terveys

äitiysfysioterapeutti+helsinki.jpg
 

Haluatko tietoa uusista blogikirjoituksista sähköpostiisi? Lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuukaudessa.