Kuka iski ”puukon” mun lapojen väliin?

Iltapäivää kohden töissä tietokoneen ääressä istuessa hiljalleen alkava poltteleva särky lavan seudussa. Aamuisin päätä kääntäessä tuntuu, kuin joku työntäisi puukkoa hartiaan. Syvään hengittäessä tuntuva viiltävä kipu lapojen välissä, välillä pistää rinnastakin. Kuulostaako tutulta? Fysioterapeutti, OMT Nina Saarikivi kertoo lavan ja hartian alueen kipujen aiheuttajista ja siitä, miten ongelmaa tulisi hoitaa:

Mistä johtuu kipu lapaluun alla?

Niska-hartiaseutu, rintaranka ja lapojen alue oireilee monilla ja monesta eri syystä. Usein kipu lapojen välissä tai lapaluun alla on heijastekipua niskasta. Niskan lihakset, kaularangan nivelet, välilevyt ja kaularangasta lavan seutuun ja yläraajaan kulkevat hermot voivat aiheuttaa kipua, joka tuntuu alempana hartiassa tai lavan seudussa. Toisaalta lavan seudun lihakset, rintarangan nikamien väliset fasettinivelet, kylkiluuliitokset ja monet muut kudokset voivat aiheuttaa paikallista kipua lapaluun alla tai yläselän alueella.

hartiakipu.jpg

Rintaranka ja yläselän/hartioiden lihakset jäykistyvät jos liikumme liian vähän tai yksipuolisesti. Päätetyössä staattinen asento, vaikka ergonomia olisikin kohdillaan, jumiuttaa lihakset jotka ovat luotu liikuttamaan ihmistä. Mietipä, kuinka monta kertaa päivässä nostat kädet ihan ylös? Päätetyö, autolla ajo, ruuanlaitto ja muut arjen askareet eivät juurikaan vaadi käsien käyttöä yli hartiatason. Ja vaikka liikuntaa olisikin paljon, mutta jos se on esim. pyöräilyä tai kävelyä, niin aika yksitoikkoiseksi menee hartioiden käyttö. Kunto voi olla hyvä, mutta hartiat silti jumissa. Ja sitten jumpassa tuntuu, että hädin tuskin pystyy nostelemaan kahden kilon painoja, isommilla painoilla sumenee silmissä. Jännittynyt, kireä tai jatkuvasti venyneessä asennossa oleva lihas on toiminnallisesti heikko. Tai jos nivelten liikkuvuus on huono, on vaikea saada lihaksistakaan tehoja irti. Naisilla on miehiä enemmän niska-hartiavaivaa ja yksi syy tähän on varmasti naisten vähäisempi lihasvoima. Toisaalta naisilla liikkuvuus on yleensä parempi. Notkeus tosin asettaa lihaksille suurempia vaatimuksia; asennon ja liikkeen hallinta on monesti hankalampaa kun nivelet ovat liikkuvaista sorttia. Toisaalta, toisaalta. Jokainen meistä on yksilö ja anatomiset erityispiirteet, liikkuvuuden ja lihastasapainon tila, psyykkinen kuormitus ja monet muut tekijät vaikuttavat siihen, että esim. lapojen välissä tuntuvaan kipuun löytyy Pirjolla yksi syy ja Petterillä toinen.


Stressi vaikuttaa lihasten jännittyneisyyteen

kipu%2Blapojen%2Bv%C3%A4liss%C3%A4.jpg

Vetääkö lapojen väli ja hartiat jumiin aina, kun töissä on kiireisin ja stressaavin kausi meneillään? Psyykkinen stressi nostaa lihasten jännitystilaa ja pidempään jatkuessaan on vain ajan kysymys, koska lihakset alkavat oireilla. Tämän vuoksi erilaiset stressinhallinta- ja rentoutumiskeinot toimivat myös lihashuoltona. Meillä on erilaisia kehollisia tapoja reagoida stressiin – yhdellä särkee päätä, toisella reagoi vatsa, kolmas jännittää hartioita. On hyvä tunnistaa oman kehon tapa reagoida stressiin tai huoliin, silloin sitä on helpompi hoitaa.

Tuntuuko kipu pahemmalta aina huonosti nukutun yön jälkeen? Tyyny voi toki olla huono ja niska on voinut joutua yön aikana huonoon asentoon, mutta jos yöunet jatkuvasti jäävät liian lyhyiksi saattaa univaje heikentää kivunsietokykyä, ja kipu tuntuu voimakkaammalta väsyneenä.


fysioterapia+helsinki.jpg

Lapojen välin kivun hoito

Miten sen puukon sitten saa pois sieltä lapojen välistä? OMT fysioterapeutti pystyy tarkan haastattelun ja kliinisen tutkimisen perusteella erottelemaan mahdollisia kivun aiheuttajia ja määrittelemään ongelman ytimen ja tämän perusteella hoito ja kuntouttava treeni voidaan kohdistaa oikeaan kohtaan. Joskus kipu lapaluun alla helpottaa jo yhdellä hoitokerralla, kun terapeutin manuaaliset ”taikatemput” poistavat jumin välittömästi. Jotta vaiva ei kuitenkaan alkaisi kiusaamaan pian uudestaan, on syytä tarkastella tilannetta kokonaisvaltaisemmin, ja puuttua kaikkiin niihin kuormitustekijöihin, jotka ovat oireilun taustalla. Tällöin kyseeseen voi tulla työhön ja ergonomiaan, nukkumiseen, liikuntaan tai ravitsemukseen liittyvän muutokset.

Tavoitteena on kaiketi kuitenkin pysyvämpi hyvinvointi, joka ei vaadi jatkuvaa ramppaamista taikatemppujen perässä.



Nina Saarikivi

Fysioterapeutti, OMT

INTO Terveys Oy

kipu lapojen välissä.jpg
 

Nina Saarikivi on hoitanut niska- ja selkävaivoista kärsiviä jo 15 vuoden ajan. Sinä aikana erilaisten stressitekijöiden merkitys oireiden taustalla tuntuu kasvaneen ja tarve huomioida ihminen kokonaisuutena on korostunut. Nina painottaa fysioterapiassa yksilöllisyyttä ja räätälöi aina hoidon asiakkaan tarpeiden mukaan. Usein kipuun saadaan helpotusta jo ensimmäisellä hoitokerralla, mutta pysyvämmän lopputuloksen saavuttamiseksi käyntejä tarvitaan yleensä 3-5.

Tunnistitko itsesi? Me olemme täällä sinua varten!

Onkohan fysioterapiasta apua juuri sinun vaivan kohdalla?

Onkohan fysioterapiasta apua juuri sinun vaivan kohdalla? Soita ilmainen konsultaatiopuhelu (pvm/mvm), niin saat fysioterapeutilta arvion siitä, miten juurin sinun vaivaa kannattaa hoitaa.

Tavoitat meidät arkisin klo 8-16 numerosta 0504645434.